Opgave fra første studiedag på skolen i min praktikperiode
Som studerende skal jeg komme med:
1. Eksempler på den påagtede faglighed2. Eksempler på den upåagtede faglighed
Jeg vil her komme med eksempler og refleksioner fra min praktik.
På mit praktiksted ser jeg dokumentationskravet for den indsats vi yder som en påagtede faglig opgave.
Vi skal dokumentere over for rådgiver, at vi arbejder ud fra handleplanen, det er vigtigt at dokumentere løbende bla. for at kunne vurdere, justere og evaluere den pædagogiske indsat.
Den påagtede faglighed ser jeg ligeledes som studerende værende som en mulig dokumentations udvikling f.eks. studieordningen for pædagog uddannelsen 2018 "med udgangspunkt i børn, unge og voksnes forudsætninger og perspektivere, etablere, vurdere og evaluere pædagogiske miljøer og aktiviteter, der understøtter børn, unge og voksnes udvikling, samt i relation til dette redegøre for faglig vurderinger og valg".
Den upåagtede faglighed er alle de mellemled, overgange vi laver for at nå i mål med indsatsen f.eks. rytmer/rutiner for morgenvækning, motion/træning i fitness med de unge.
Den upåagtede kan også være kommunikationsformen du brug over for den unge f.eks. "tale i samme sprog" "Hey you B/Brow, klar på at rykke lidt jern" eller "Hej Mathias, skal vi gå over og træne lidt i sundhedshuset".
Det upåagtede er grundlag for at kunne opfylde den påagtede faglighed.
Dermed mener jeg det er utrolig vigtigt at kunne argumentere for den upåagtede faglig pædagogik, således at det også kan dokumenteres, hvis det findes nødvendigt.
Det er en meget flot faglig funderet analyse med rigtig gode refleksioner og eksempler. Endvidere har du den sproglige vinkel med og betydningen af dokumentation. Det kunne være interessant at høre, om du tænker, der kan være forskel på dokumentationsformerne og hvordan de kan valideres i samfundet. Husk henvisninger næste gang :-)
SvarSlet